Elektriciteitshuisjes

Artikel 'Onverwachte monumenten' in Zeeland Magazine van DELTAVandaag viel Zeeland Magazine op veel Zeeuwse deurmatten. Het lentenummer van het kwartaalblad van energieleverancier DELTA bevat een artikel over elektriciteitshuisjes, waaraan de WIEZ meewerkte. Onder de titel ‘Onverwachte monumenten’ laten werkgroepleden Maurice Kindt en Toon Franken de grote variëteit aan transformatorstations in Zeeland zien.

Via elektriciteits-voorganger Provinciale Zeeuwsche Electriciteits-Maatschappij (PZEM) kwam DELTA in 1991 in bezit van vele oude trafohuisjes. De stations vervullen nog steeds een belangrijke taak in het transport en de verdeling van elektriciteit in de provincie. Binnenin zijn ze geheel aangepast aan de moderne eisen, maar de buitenkant blijft veelal intact. De bouwstijl verraadt vaak de periode waarin de huisjes zijn neergezet. Er werd gebruik gemaakt van standaardtypen, maar soms maakten plaatselijke omstandigheden aanpassingen noodzakelijk. Op enkele plaatsen staan unieke exemplaren. Lees verder Elektriciteitshuisjes

Oplevering restauratie transformatorstation Groede

Groede, Voorstraat 1: Hoogtoren transformatorstation "Raadhuis"Vandaag werd het gerestaureerde hoogtoren transformatorstation “Raadhuis” aan de Voorstraat 1 te Groede officieel opgeleverd. Het elektriciteitshuisje, gebouwd in 1922 in opdracht van de Provinciale Zeeuwsche Electriciteits-Maatschappij (PZEM) en in 1937 uitgebreid met een lager gedeelte in dezelfde stijl, had zijn functie al langere tijd verloren. De wat verscholen ligging aan een toegangsweg naar de sportvelden en verminderd onderhoud maakten dat een mogelijke sloop naderbij kwam. Enkele Zeeuwse erfgoedorganisaties en de provinciale en landelijke besturen van Erfgoedvereniging Heemschut hebben dit in goede samenwerking kunnen voorkomen, met de oplevering van dit opgeknapte jonge monument als resultaat. Lees verder Oplevering restauratie transformatorstation Groede

Boek over bierbrouwerijen in Middelburg

Omslag Hop en gerst veredeld
Omslag van het boek Hop en gerst veredeld, met brouwknecht Hendrik Swartjes op een aquarel door George Kockers (1757-1822), 1803
De geschiedenis van bierbrouwerijen, bierhandel en biercultuur in Middelburg in de 19de en 20ste eeuw is sinds vanmiddag in gedrukte vorm beschikbaar. Met de presentatie van hun boek Hop en gerst veredeld hebben auteurs Eric Hageman en Toon Franken hun speurtocht naar het Middelburgse bierverleden in de afgelopen twee eeuwen afgesloten. Met grote vasthoudendheid werd een veelvuldig gebrek aan primaire bronnen handig omzeild en kon een gedegen overzicht van de productie en later alleen de handel van bier in de Zeeuwse hoofdstad worden vastgelegd.

Het boek behandelt de ontwikkeling vanaf het begin van de negentiende eeuw, toen er nog drie brouwerijen in Middelburg actief waren, tot de belastingmaatregelen die vanaf 1870 de weg vrijmaakten voor de grote brouwerijen om hier bier te verkopen via handelaren. Zowel de brouwerijen als de handelaren zorgden voor een prominente aanwezigheid van het bier in het Middelburgse straatbeeld. De illustraties in het boek tonen een bonte stoet aan gebouwen, karren, auto’s, kisten, vaten, muurreclames, belettering, etiketten, briefhoofden en advertenties waarop altijd wel ergens een merk, naam of aanprijzing van een biersoort te ontdekken valt. Lees verder Boek over bierbrouwerijen in Middelburg

Coupure tramlijn ZVTM zichtbaar gemaakt

Coupure Nieuw-WestenrijkpolderVandaag werd de coupure voor de tramlijn in de dijk van de Nieuw-Westenrijkpolder, ten zuiden van Hoek in Zeeuws-Vlaanderen, in oude glorie hersteld. Dertig jaar lang, tussen 1918 en 1948, maakten trams van de Zeeuwsche-Vlaamsche Tramweg Maatschappij (ZVTM) tussen Terneuzen en Philippine gebruik van deze doorgang. De coupure, die geheel schuil ging onder aarde en gras, werd uitgegraven en het metselwerk hersteld. In een bedding van kinderkopjes werden ook twee stukken rails gelegd, zodat duidelijk te zien is waar de coupure voor bedoeld was. Vrijwilligers van de Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ) voerden de werkzaamheden uit. Lees verder Coupure tramlijn ZVTM zichtbaar gemaakt

Presentatie Industrieel Museum Zeeland

Logo Industrieel Museum ZeelandOver twee jaar opent in Sas van Gent het Industrieel Museum Zeeland. Vanmiddag presenteerde het museum zich officieel in de beoogde locatie, een voormalige suikerloods in Sas van Gent, in aanwezigheid van vertegenwoordigers uit het Zeeuwse bedrijfsleven en overheden, organisaties op het gebied van cultureel erfgoed en betrokken vrijwilligers. Vanavond worden alle inwoners van Sas van Gent geïnformeerd over de plannen van het nieuwe museum. In een plan van aanpak wordt uitgewerkt hoe het museum aan een breed publiek een beeld gaat geven van de industrialisatie van Zeeland en de economische en sociaal-maatschappelijke gevolgen daarvan, zowel in het verleden als het heden en voor de toekomst. Lees verder Presentatie Industrieel Museum Zeeland

Stadskraan Middelburg teruggeplaatst

Symbolisch laatste handeling voor de terugplaatsing van de stadskraan van Middelburg, 11.03 uurOm elf uur vanmorgen is de geheel gerestaureerde stadskraan van Middelburg teruggeplaatst in zijn fundatie aan de Rotterdamsekaai. Wethouder Hannie Kool verrichte symbolisch de laatste handeling van de takeloperatie waarbij een mobiele kraan het 9500 kilo wegende gevaarte vanaf een dieplader weer in zijn fundatie plaatste. Zo kan één van de twee laatste Fairbairn-kranen van Nederland, sinds 1965 een Rijksmonument, het weer vele decennia uithouden op de plaats waar deze 148 jaar eerder voor het eerst werd neergezet. Lees verder Stadskraan Middelburg teruggeplaatst

Levend monument vlasfabriek Bruggeman in Koewacht

Roterij aan Tragel 6, KoewachtDe eigenaar van de vlasfabriek aan de Tragel in Koewacht bepleit om zijn bedrijf aan te merken als levend monument. In een drie pagina’s omvattend artikel in de bijlage Buitengebied van de vandaag verschenen PZC legt hij uit hoe hij dat voor zich ziet. Particulieren zouden in hun tuin vlas kunnen verbouwen en de oogst in zijn bedrijf kunnen laten verwerken tot vlasgarens, gereed voor de productie van linnen. Zo zou de toekomst van een voor Zeeuws-Vlaanderen typerend bedrijfsgebouw veiliggesteld kunnen worden. Het bedrijf waar het in dit artikel om gaat is eigendom van Urbain Arthur Bruggeman, gelegen achter twee woningen aan de Tragel 6, pal tegen de Belgische grens. Lees verder Levend monument vlasfabriek Bruggeman in Koewacht

Sloop vlasfabriek Sint Andries in Koewacht nadert

Vlasfabriek Sint Andries, Tragel, KoewachtDe sloop van de grootste warmwaterroterij van Nederland en België komt naderbij. Zodra projectontwikkelaar Kindt & Biesbroeck Makelaardij uit Hulst de eerste van vier kavels op het terrein heeft verkocht, kunnen de slopers beginnen met de afbraak van de kenmerkende gebouwen van de voormalige Vereniging Vlasroterij Sint Andries aan de Tragel 27 in Koewacht. In de PZC van vandaag beschrijft de makelaar hoe zijn strijd om het terrein aan de Boskreek is verlopen. Aan de Tragel in Koewacht liggen twee vlasfabrieken, beide restanten van de industriële verwerking van vlas tot vlaslinnen, geschikt voor gebruik in onder andere de textielindustrie. Sint Andries was daarvan de grootste, voor de veel kleinere fabriek van Bruggeman-Janssens aan de Tragel 6 werd in september 2006 al een pleidooi voor mogelijk hergebruik gedaan. Lees verder Sloop vlasfabriek Sint Andries in Koewacht nadert

Restauratie timmerfabriek De Schelde start in 2010

Timmerfabriek De Schelde aan de Koningsweg, Vlissingen, oostzijdeDe restauratie van de voormalige timmerfabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde aan de Koningsweg in Vlissingen begint in 2010. De eerste fase van de restauratie wordt uitgevoerd door BOEi, de Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van industrieel erfgoed. Dat heeft de Gemeente Vlissingen vandaag bekend gemaakt.

BOEi wordt verantwoordelijk voor de eerste twee onderdelen van de zogenaamde cascorestauratie. Herstel van het casco van de fabriek is noodzakelijk om de mogelijkheden van een goede herbestemming te vergroten. Het cascoherstel is opgedeeld in drie onderdelen, die worden uitgevoerd door aannemers die gespecialiseerd zijn in het betreffende werk. Als eerste wordt de betonconstructie aangepakt, daarna volgen diverse overige bouwkundige werkzaamheden. Voor het herstel van de stalen kozijnen en de kapconstructie verleent de gemeente later opdracht. Lees verder Restauratie timmerfabriek De Schelde start in 2010

Vertrek Middelburgse stadskraan voor opknapbeurt

De stadskraan van Middelburg in de takels, 11.15 uurDe oude stadskraan aan de haven van Middelburg wordt opgeknapt. De in 1862 opgeleverde kraan werd vanmorgen van zijn plaatst aan de Rotterdamsekaai getild en op een dieplader gezet. In de komende maanden wordt dit industrieel erfgoed volledig gereviseerd. De stadskraan is een Rijksmonument en één van de twee bewaard gebleven smeedijzeren havenkranen van dit type in Nederland.

Tussen tien en elf uur werd de 9500 kilo zware stadskraan uit de fundatie getild, waarna voor het eerst in 147 jaar de – thans geheel verroeste – onderzijde zichtbaar werd. Daarna kwam tussen elf en twaalf uur de lastigste klus: het zoeken naar het zwaartepunt van de kraan om deze in voorover gekantelde toestand zo veilig mogelijk op de speciaal geprepareerde dieplader te leggen. Nadat alles was vastgezet kon het transport om 12.30 uur via de Beatrixbrug vertrekken.

De stadskraan wordt gereviseerd door Las- en Constructiebedrijf J. van Belzen BV in Vlissingen, nadat het object eerst is gestraald bij Kabecon in Middelburg. Het hijswerk gebeurde door een mobiele kraan van Melis uit Gapinge. Lees verder Vertrek Middelburgse stadskraan voor opknapbeurt